Historie
I de første 20 årene av Norges flyhistorie var Kjeller landets eneste flyplass. Den første flyvningen fant sted 21. september 1912. Dette var under ti år etter verdens første motoriserte flyvning. Flyplassen ble bygd rundt et jorde på gården Kjeller, og var omtrent 40 mål stort.
Det første flyet ankom flyplassen i 1912 og var fra Frankrike. Flyet kom i kasser og ble montert på Kjeller. Første flyging fant sted én uke senere. Denne begivenheten skulle bli forløperen til Hærens Flyvevæsen, som i 1914 opprettet sin base på Kjeller. Flyskolen ble opprettet samme år og med flypionéren Einar Sem-Jacobsen som hovedinstruktør.
Den første sivile flyeleven på Kjeller var den norske polaroppdageren Roald Amundsen. Da han kom hjem til Norge etter et opphold i USA i 1913 besøkte han Kjeller flyplass flere ganger, for å bli med Sem-Jacobsen som passasjer. I 1914 tok Amundsen sitt sertifikat og ble dermed den første med internasjonalt flygersertifikat i Norge.
I 1916 tok Einar Sem-Jacobsen initiativ til å opprette Hærens Flyfabrikk på Kjeller. Det hadde da vært drevet vedlikehold og bygging av fly der siden 1913. Blant annet ble det første norskbygde flyet bygget på Kjeller denne tiden. I en verden truet av krig, økte størrelsen på forsvarsbudsjettet, og flyplassen vokste i både størrelse og antall bygg i perioden frem mot andre verdenskrig. I tillegg ble det før andre verdenskrig, bygget og satt sammen 180 flymaskiner ved flyfabrikken på Kjeller.
Da tyskerne angrep Norge den 9. april 1940, ble Kjeller flyplass bombet av tyske bombefly. Tyskerne tok kontroll over flyplassen og bygget den ut ytterligere. Raskt etablerte de et verksted for den tyske flyflåten på nord-flanken. På grunn av dette ble det iverksatt to bombeangrep mot flyplassen, ett amerikansk i 1943, og ett britisk i 1944. Bombene gjorde skade i Lillestrøm, og medførte sivile dødsfall.
Etter krigen har Forsvaret fortsatt med vedlikehold av fly på Kjeller, og virksomheten har blitt utvidet i takt med Luftforsvarets utvikling. På slutten av 1950-tallet ble rullebanen forlenget til 1600 meter, og ved overgangen til jagerflyet F-16 i 1987 ble banedekket ytterligere utvidet og forsterket. 1955 ble sivile Nedre Romerike Flyklubb stiftet og gitt adgang til å operere ut fra flyplassen.
Kjeller er fremdeles en militær flyplass, men stedet er også hovedflyplass for småflytrafikken i Oslo-området. Det utdannes nye piloter på Kjeller, flyklubbene utfører rundturer og ikke minst kan man oppleve en av Europas største samlinger av flyvende veteranfly. Fly som er opprinnelig bygget på flyfabrikken eller lik de som er bygget her. Hvert år arrangeres Flydagen med 10- 20.000 besøkende.
Kilder:
Riksantikvaren: https://www.riksantikvaren.no/melding-om-justert-omfang-i-fredningssaken-for-kjeller-flyplass/
Digitalt Museum: https://digitaltmuseum.no/011085442136/kjeller-flyplass
Visit Norway: https://www.visitnorway.no/listings/kjeller-flyplass-%26%238211%3B-en-av-verdens-eldste-flyplasser/230568/
Forsvarsbygg: https://www.forsvarsbygg.no/no/radgivingstjenester/avhending/kjeller/norges-eldste-flyplass/
Store norske leksikon: https://snl.no/Kjeller_flyplass